Sådan har andre arbejdet med aktiviteten.

Før du begynder

Valgfag - radioreklame

Det bliver du bedre til:

  • At reklamere for et produkt.
  • At lave et samlet lydbillede ved at mixe forskellige lydspor sammen.
  • At bruge speak, musik og lydeffekter.
  • At bruge lydredigeringsprogrammet Audacity.

Det skal du bruge:

TIP: Mix speak, musik og lydeffekter, og brug det til at reklamere for fx en fest, lejrtur eller teaterforestilling; til at lægge lækker lyd på din film eller noget helt tredje.

Trin for trin

Sådan laver du en radioreklame

Vælg et produkt I skal lave reklame for. Planlæg reklamespottet, optag og find lyde, musik og speak, og mix så det hele sammen til et lækkert lydbillede.

1

Vælg et produkt 5 min.

  • Vælg et af de produkter jeres lærer har taget med, og som I kunne tænke jer at reklamere for.
  • Vær opmærksom på at I ikke skal reklamere for produktets oplagte oprindelige funktion men derimod skal opfinde en ny spændene funktion til produktiet. Hver elev i gruppen kommer med et bud på:
    • Hvad skal produktet bruges til?
    • Hvilke særlige kvaliteter har produktet?
    • Hvem er målgruppen?
    • Hvad koster produktet?
  • Vælg et af jeres bud på produktets anvendelse
 
2

Udfyld reklamespot-board 25 min.

Udfyld reklamespot-boardet.

Den færdige produktion må højst vare 30 sekunder, for sådan er det i virkeligheden. Afprøv dit reklamespot-board (læs op og lav lyde med munden), mens du tager tid:

 

 
3

Program til lydredigering 15 min.

Dit radiospot skal laves i et lydredigeringsprogram, som kan arbejde med flere spor samtidig. Vi anbefaler Soundation via Skoletube. Ellers kan Audacity, som er gratis, bruges.

Åbn Soundation eller download Audacity og åbn det.

Se denne guide til Soundation (klik på billedet for at se billedserie i stor): 

Slide1
Slide2
Slide3
Slide4
Slide5
Slide6
Slide7
 
4

Produktion af råmateriale 1 time

Indtal din speak enten direkte i lydredigerings-programmet via headset med mikrofon eller indbygget mic på computeren, eller optag lyden på en digital optager/mobiltelefon og overfør lyden til computeren.

TIP

TIP: Find et sted med ro til at indtale speak. Det er ikke smart at gøre det i klassen, hvis der er larm i baggrunden.

Find et stykke musik, der stemningsmæssigt passer som underlægning til reklamen. Brug værktøjet Musik og lyd. Download musikken og gem filen på computeren.

Download 2-3 effektlyde og gem filerne på computeren i samme mappe som ovennævnte. Brug værktøjet Musik og lyd.

 
5

Redigering 45 min.

Importer musikken og lydene i lydredigerings-programmet.

Klip dine lydfiler til i længden, så de er, som du vil have dem.

Placer din speak, lydeffekter og underlægningsmusik, så de passer til tidslinjen fra reklamespot-boardet.

Justér lydniveauerne, så de har det niveau, du synes passer. 

Saadan Kan

 

 

 
6

Virker det? 15 min.

Afspil spottet for andre personer uden at forklare dem noget først.

Spørg dem:

  • Kan I lide spottet, og hvorfor?
  • Mener I spottet hovedsageligt er information/oplysning, underholdning eller reklame, og hvorfor?
  • Hvem mener I, er målgruppen?
  • Hvor mener I, spottet egner sig til at blive spillet?

Diskutér i jeres egen gruppe, om den anden gruppes oplevelse af jeres spot passer godt til det, I besluttede under ”Til hvem, hvor og hvorfor?”

Gå tilbage til redigeringen, hvis noget kan gøres bedre.

 

Eksporter (gem) filen som en færdig fil af typen .wav, når du er færdig.

Slide7